ZASTAVA YUGO 128

Stopniowo jugosłowiański producent samochodów Zavodi Crvena Zastava w mieście Kragujevac odbudowuje produkcję i zwiększa moce produkcyjne po wojnie i blokadzie. Jego historia rozpoczęła się w 1954 r. Wraz z montażem włoskiego IAT 1400 BJ, a następnie od 1956 do 1985 r. Wypuścił jugosłowiańską wersję Zastavy 750 (FIAT 600). W 1971 roku nastąpiła zmiana nowoczesnego modelu przedniego napędu Zastava 101, który jest wersją modelu RAT 128 z pięciodrzwiowym nadwoziem hatchback i charakterystyczną schodkową postacią tylnych (piątych) drzwi.

Pomimo znacznego czasu jaki upłynął od rozpoczęcia produkcji tego modelu (obecnie nazywanego Yugo 128 Skala), który jest uzupełniony o 1,1-litrowy silnik gaźnika o mocy 54 KM. lub 1,3-litrowy z wtryskiem paliwa o mocy 65 KM, jego popularność na rynku krajowym (z jego zewnętrznymi długo popychanymi nowocześniejszymi modelami Yugo) nie spada.

Jest to związane, oczywiście, ze standardami życia ludności, które zmniejszyły się w wyniku blokady i wojny w Jugosławii, ale, jak widać, element nostalgii w tym również istnieje. Ogólnie rzecz biorąc, model jest obecnie pożądany wśród kierowców taksówek w Belgradzie, którzy są zmuszeni do zmiany z używanego Mercedes-Benz na znany i tani krajowy subcompact.